In de klas en atelier

Atelierwerkwijze:
kwalitatief goed onderwijs

Wij werken in drie bouwen: de onder-, midden- en bovenbouw. Elke bouw heeft drie basisgroepen en een atelier. In de ateliers wordt klasdoorbrekend aan leerdoelen gewerkt.

Kinderen zijn van nature onderzoekend. Leerlingen doen kennis op vanuit een boek of instructie, maar wij laten ze de lesstof ook ervaren. Je kunt bijvoorbeeld aannemen wat een liter is, maar kunt het ook testen door een liter water telkens in een andere vorm te gieten.

Voor Utrecht Leert hebben wij onze werkwijze uitgelegd. Zie het filmpje.

Groepsdoorbroken

In de hele school werken kinderen groepsdoorbroken, maar wel binnen een (onder-, midden- of boven)bouw. Door elkaar te ontmoeten en samen aan de slag te gaan, kunnen kinderen van verschillende leeftijden van elkaar leren. Het stimuleert sociale vaardigheden en heel belangrijk: kennis blijft beter hangen als je die ook kunt overdragen.

Verschillende leerjaren helpen elkaar op diverse momenten. Tijdens vieringen ondersteunen oudere kinderen de lagere klassen. Oudere kinderen lezen voor aan kleuters. Het past helemaal bij onze filosofie: samen maken wij De Fakkel.

Groepen

Door onze werkwijze zitten er meer kinderen in een basisgroep en dat geeft ons juist meer ruimte om in kleinere groepen te werken. Hierdoor is er meer ondersteuning voor kinderen die extra hulp nodig hebben en voor anderen die juist meer de verdieping zoeken.

Onderbouw

Groep 1 & 2

Hoera, je mag eindelijk naar school!

De schooldag begint voor al onze leerlingen om half 9. We proberen en geleidelijke overgang van huis naar school te maken, door de ochtend in de groepen 1/2 te starten met een kwartier waarin een deel van de ouders met hun kind een spelletje mogen doen of een boekje lezen. Dit zorgt er ook voor dat alle ouders en kinderen elkaar leren kennen.

Na dit kwartier gaan we in de kring om een boek te lezen, muziek te maken, taal- of rekenspelletjes te doen, of te laten zien hoe we voor kunnen zorgen of samen kunnen spelen.

‘s Morgens kiezen onze leerlingen via het ‘digikeuzebord’ wat ze gaan doen. Ze ervaren (keuze)vrijheid en spelen vaak al redelijk zelfstandig met elkaar. De leerkracht loopt rond, speelt mee, of geeft een groepje leerlingen uitleg bij de (knutsel)opdracht van die week.

’s Middags werken we met ontwikkelingsmateriaal, waarmee onze leerlingen spelenderwijs ontdekken en leren. We observeren en volgen hen hierbij nauwkeurig. Door kinderen gericht met bepaalde materialen te laten spelen, doen ze overal ervaring mee op en wennen aan het krijgen van opdrachten.

Dagelijks spelen onze leerlingen buiten op het besloten achterplein. Er is een wisselend aanbod van spelmateriaal dat, waar mogelijk, wordt aangepast aan het thema waarmee gewerkt wordt. We vinden buitenspelen belangrijk voor kinderen, omdat ze op een ongedwongen manier leren samen te spelen en te delen.

Kinderen in de groepen 1 en 2 leren veel door te imiteren. Ouderen kinderen kunnen de jongsten helpen en ontwikkelen daarmee hun verantwoordelijkheidsgevoel. Daarom geven we de voorkeur aan gecombineerde groepen 1/2.

We laten onze leerlingen zo zelfstandig mogelijk werken, zodat ze leren zichzelf te kunnen redden en zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Aan het einde van de dag kijken we met elkaar terug op de dag stellen de vraag hoe de dag geweest is en wat we (spelenderwijs) hebben geleerd.

Het onderbouwatelier
Het onderbouwatelier heeft speciale hoeken met eigen thema’s. Hier spelen onze leerlingen groepsdoorbroken, onder begeleiding van onze leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent.

Middenbouw

Groep 3, 4 & 5

We werken aan een stevige basis!

In de middenbouw wordt de basis gelegd om goed te kunnen lezen, rekenen en spellen. Onze leerlingen leren hun zelfstandigheid te vergroten en gaan na instructie van de leerkracht op hun eigen niveau aan het werk. Dit gebeurt in de klas of in het middenbouwatelier.

’ s Middags wordt er thematisch gewerkt en is er ruimte voor de creatieve vakken, sport, dans en voor groep 4 het schoolzwemmen. Dit gebeurt groepsdoorbroken. Onze leerlingen werken samen met kinderen uit hun eigen én andere klassen.

Groep 3
In groep 3 leren al onze leerlingen lezen en rekenen. Het eerste halfjaar leren ze welke klank bij welke letter hoort en leren ze de letters aan elkaar te plakken. Daardoor kunnen ze al snel eenlettergrepige woorden zoals kat en bos lezen.

Vervolgens wordt dit uitgebreid met moeilijkere woorden en leren ze deze ook te schrijven.

Bij rekenen ligt de nadruk op getalbegrip. Onze leerlingen leren op allerlei manieren een getal te splitsen, op te tellen en af te trekken. Aan het einde van groep 3 moeten ze dit zonder hulp van vingers of telramen kunnen.

Groep 4
In groep 4 breidt het aantal vakken zich uit. Onze leerlingen leren zelfstandig aan hun weektaak te werken en minder afhankelijk te worden van de leerkracht. Er wordt veel tijd besteed technisch lezen, met als doel het leestempo te verhogen, het leren lezen van moeilijke woorden en lange zinnen. Er wordt regelmatig vrij gelezen. Naast verhalende teksten, worden er gedichten, stripboeken, kinderkranten en informatieboeken gelezen.

Bij spelling leren onze leerlingen de spellingsregels. Ze werken in een werkboek en op de iPad. Het vergt regelmatig oefenen om die onder de knie te krijgen.

Bij rekenen is er veel aandacht voor het automatiseren van de basisvaardigheden en het correct toepassen van strategieën.

Groep 5
In groep 5 verwachten we van onze leerlingen dat ze zorgdragen voor hun eigen werk en netjes in hun schrift kunnen werken. Hieraan wordt nauwkeurig gewerkt en door de leerkracht op gelet.

De spellingsregels, tafels van vermenigvuldiging en andere basisvaardigheden die nodig zijn in de bovenbouw worden in groep 5 verder ingeoefend. Soms is het nodig om dit ook thuis te doen.

Kunnen samenwerken en zelfstandig werken zijn een andere vaardigheden die nodig zijn in de bovenbouw. Hiermee wordt regelmatig geoefend in de klas.

De leerlingen krijgen in groep 5 veel praktisch natuuronderwijs, want het hele voorjaar gaan we naar onze schooltuintjes in het Griftpark.

Het middenbouwatelier
Onze leerlingen krijgen in de klas instructie en daar worden de basisvaardigheden aangeleerd. In de ateliers wordt ’s morgens gewerkt aan taal en rekenen, onder anderen (of veelal) met kleine groepjes leerlingen aan specifieke doelen. ’s Middags is er aandacht voor digitale geletterdheid, het thematisch onderwijs en de creatieve vakken.

Bovenbouw

Groep 6,7 & 8

De kinderen worden steeds zelfstandiger en ontdekken waar ze goed in zijn!

In de bovenbouw wordt voorgebouwd op de stevige basis die in de voorgaande jaren is gelegd. Onze leerlingen worden meer en meer zelf verantwoordelijk voor wat ze doen en wat ze leren. Ze werken aan eigen doelen en ze leren leren. Door hen te leren stevig in hun schoenen te staan, worden ze voorbereid op een middelbare school die bij hen past.

Groep 6
In groep 6 leren onze leerlingen steeds zelfstandiger te werken; ze leren hun werk in te plannen en krijgen inzicht in hoeveel tijd voor een taak nodig hebben. Ze worden zich meer bewust van hun leerstijl. We noemen dat leren leren. Er wordt geoefend met het leren voor toetsen over de topografie van Nederland. Daarbij krijgen ze in de klas ondersteuning.

Bij technisch- en begrijpend lezen is er aandacht voor verschillende tekstsoorten en wordt het plezier in lezen gestimuleerd. In groep 6 gaat het met rekenen o.a. over de grote getallen, breuken, kommagetallen en grafieken.

De bovenbouw geeft gezamenlijk het thematisch onderwijs vorm met behulp van 4 x Wijzer. Van groep 6 tot en met groep 8 krijgen onze leerlingen daarin alle tijdvakken van de geschiedenis aangeboden.

Groep 7
In groep 7 zetten onze leerlingen de kroon op het werk. De lesstof uit groep 6 wordt verder uitgebreid, waarbij er veel aandacht is voor werkwoordspelling, het metriek stelsel, procenten, breuken en verhoudingen. We oefenen extra lastige leerstof en we hebben tijd om te verdiepen. In deze groep wordt, naast het gewone werk, veel tijd besteed aan het maken van werkstukken en het houden van presentaties. Daarbij is er aandacht voor de leervoorwaarden die in het voortgezet onderwijs belangrijk zijn, zoals doorzettingsvermogen, concentratie, motivatie en zelfkennis bij het leren.

Groep 8
In groep 8 wordt er veel leerstof herhaald en wordt er aandacht besteed aan de leervoorwaarden voor het voortgezet onderwijs. Het werken aan de behoorlijk grote weektaak is een goed middel om te beoordelen hoever de ontwikkeling van onze leerlingen hierin is. Dit is, naast de cognitieve ontwikkeling, een belangrijke pijler waarop we ons schooladvies baseren. Als alle leerlingen weten naar welke school voor voortgezet onderwijs ze gaan, werken we gewoon door aan de vakken van groep 8. Daarnaast is tijd om aandacht te besteden aan hoe je stevig in je schoenen kunt staan in de brugklas, de afscheidsmusical en het kamp. Voor je het weet worden onze leerlingen uitgezwaaid na 8 jaar basisschool.

Het bovenbouwatelier
Het bovenbouwatelier is de plek waar onze leerlingen, onder begeleiding van een leerkracht of leerkrachtondersteuner, de aangeboden stof uit de klas verwerken.
Ook is er ruimte om met kleine groepjes leerlingen aan specifieke doelen te werken.
’s Middags is er aandacht voor digitale geletterdheid, thematisch onderwijs en creatieve vakken.

De pijlers

Kunst en cultuur

We zijn er trots op dat we ons sinds mei 2019, destijds als eerste basisschool in Utrecht, een Cultuurschool mogen noemen. Onze leerlingen komen op verschillende manieren in contact met kunst en cultuur. Ze bezoeken regelmatig een podia voor dans, muziek en theater, of een museum of bioscoop. Op school wordt lesgegeven door muzikanten, kunstenaars uit de wijk, dans- en dramadocenten.

Vanaf groep 1 tot en met 8 maken ze kennis met zeven disciplines: erfgoed, dans, beeldende vorming, digitale media, theater, muziek en literatuur. Naast leren over kunst, gaan onze leerlingen vaak zelf aan de slag, en dat is misschien wel het allerleukste.

Sport en bewegen

Bewegen is een vak en net zo belangrijk als rekenen en taal, vinden we op de Fakkel. Daarom zijn sport en bewegen vaste onderdelen van de schoolweek. Er wordt veel aan bewegend leren gedaan, omdat het gezond is én een positief effect op de hersenen heeft.

Vanaf groep 1 zorgen vakleerkrachten voor een beweegprogramma dat uitdagend en leuk is voor de alle leerlingen. Hoe meer positieve ervaringen, hoe groter de kans dat onze leerlingen later blijven sporten. Een inspirerende vakdocent lichamelijke opvoeding kan daarbij de doorslag geven.

Gym is belangrijk voor het samenspel, het aanleren van spelvormen en technieken. Dans draagt bij aan de ontwikkeling van de creativiteit en het uiten van emoties. Bovendien vinden veel kinderen het leuk!

Groep 4 krijgt zwemles, omdat wij vinden dat ieder kind een zwemdiploma moet hebben.

keyboard_arrow_up